25.06.2017

-

Balenciaga – Oblikovanje mode

Cristobal Balenciaga (1985-1972) je bio jedan od najpoštovanijih modnih dizajnera XX veka. Osnovao je Balenciaga modnu kuću 1919. godine i razvijao je tako da je postao jedan od najvažnijih i najuticajnijih dizajnera prošlog veka. Za njegovu odeću je bio karakterističan skulpturalni kvalitet, vešta manipulacija materijalima i dramatična upotreba boja i tekstura. Njegovi savremenici su ga nazvali Učitelj.

Sto godina pošto je Balenciaga osnovao svoju prvu radionicu za izradu haljina u severnoj Španiji, izložba u Viktorija i Albert muzeju u Londonu otkriva šta je činilo njegov rad tako izuzetnim i kako on nastavlja da oblikuje modu danas. Zasnovana na obimnoj kolekciji  Balenciaga haljina ovog muzeja iz 1950ih i 60ih, izložba istražuje njegovu zanatsku veštinu, njegove ateljee i iskustvo njegovih klijenata i pokazuje preko 100 komada odeće španskog dizajnera.

Radove iz kasnijih faza njegove karijere, kao i radove dizajenera na koje je on uticao, kao što su Molly Goddard, Rei Kawakubo, Roksanda Ilinčić.

Koko Šanel je rekla da je Balenciaga jedini dizajner visoke mode u istinskom značenju te reči, a je bio poznat po nepogrešivoj konstrukciji odeće – što je u Viktorija i Albert muzeju naglašeno kroz seriju rendgentskih snimaka njegovih krojeva. Zanimljivo je da je 70% izložbe u Viktorija i Albert muzeju predstavljaju objekti iz kolekcije muzeja. Ipak, postoji i nekoliko značajnih pozajmica, jedna od njih je haljina iz 1961. godine od svilenog gazara. Zelena haljina se sastoji od tri oblika poput balona, i jedna je od prvih predmeta koje vidite kada uđete na izložbu. Tako je pozicionirana jer zaista pokazuje destilovane Balenciagine ideje do kraja njegove karijere.

Izloženi su i komadi odeće sa samog kraja dizajnerove karijere, iz godine pre nego što je zatvorio svoj salon, perioda kada je modna štampa počela da ga dovodi u pitanje jer su se pojavljivali novi dizajneri visoke mode, kao što je Yves Saint Laurent. Uglasta haljina, koja u potpunosti apstrahuje telo, pokazuje koliko je on bio revolucionaran u tom trenutku. Izrađene su samo dve ili tri haljine ove vrste, a bar jedna je vraćena jer mušterija nije mogla da shvati kako da odlazi u toalet u njoj.

Kroj i konstrukcija

Njegovo iskustvo u krojenju je postavilo visoke standarde u ateljeima u kojima se izrađivala njegova odeća. Insistirao je na savršenstvu,a rukavi su mu bili opsesija. Balnciaga je verovao da su oni osnova dobrog kroja.

Kada rukavi nisu bili dovoljno dobri, on bi vikao na španskom „la manga“ (rukavi) pre nego što bi uništio započeti komad i onda počinjao iz početka.

Dobro skrojeno Balenciaga odelo je postalo neizostavni deo ženske garderobe. On je uveo opušteniju „laku liniju“, tri-četvrt rukave i stojeću kragnu, idealnu za vidljivost niske bisera. Već 1960ih je uveo inovativni kroj sa malo šavova koje je postizao uklapanjem dezena i specifičnim sečenjem materijala.

Rad sa materijalima

Većina dizajnera počinje od skice, a potom traga za materijalima. Balenciaga je počinjao od materijala i stvarao „oko“ njih. „Materijal odlučuje“, govorio je. Uživao je u raznovrsnosti i kvalitetu materijala dostupnih u Parizu, i učvrstio je bliske poslovne odnose sa mnogim dobavljačima luksuznog tekstila, ukrasa i asesoara.

Uprkos vladinim subvencijama za one koji su kupovali francuski tekstil, Balenciaga je birao da kupuje od proizvođača u Italiji, Švajcarskoj i Ujedinjenom Kraljevstvu. Bio je poznat kao pronicljiv i upućen klijent, otvoren za eksperimente i nova dostignuća.

Podelite ovo:

Textil - Balenciaga – Oblikovanje mode

Loading...